فقر ذاتی انسان، آثار وابعاد آن
پایان نامه
- سایر - دانشکده علوم حدیث
- نویسنده رضا میرزایی قاجار
- استاد راهنما علی افضلی
- سال انتشار 1393
چکیده
در رساله حاضر در پی پاسخ به این مساله هستیم که معنا و حقیقت فقر ذاتی انسان و آثار نظری وعملی آن چیست؟ شیوه پاسخ به سوال در این تحقیق روش کتابخانه ای بوده است. در باب حقیقت فقر ذاتی گفته شد که فقر ذاتی هویت قرآنی و شناسنامه حقیقی همه انسانهاست؛ بدین معنی که انسان ذاتاً فقیر و نیازمند است و مالک چیزی حتی اعضاء و جوارحش هم نیست و در تمام ابعاد وجودی (ذاتاً و صفتاً و فعلاً) وابسته به ذات باری تعالی است. در موضوع راهکارهای درک فقر ذاتی به این نتیجه رسیدیم که تنها راه وجدان فقر ذاتی علم شهودی و اینکه انسان فقرش راببیند نه اینکه بداند.در فصل آثار نظری درک فقر ذاتی به این نتیجه رسیدیم که با درک عدم استقلال انسان (ذاتاً و صفتاً و فعلاً) به اثبات واجب الوجود و ابطال تسلسل و ربّ واحد می رسیم. و در آثار تربیتی و اخلاقی درک فقر ذاتی به دو اثر ایجابی و سلبی اشاره کردیم.
منابع مشابه
وجدان فقر ذاتی و تأثیر آن در افعال و نگرش انسان از دیدگاه علامه طباطبایی
This article has no abstract.
متن کاملمفهوم امنیت انسانی وابعاد سیاست گذارانه آن
مقاله پیش رو متن پیادهشدهی سخنرانی خانم شهربانو تاجبخش است که در همایش حکمرانی و امنیت غرب آسیا که ذیل دومین کنفرانس امنیتی تهران در آذرماه 1396 در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، ارائه شده است. شهربانو تاجبخش که استاد و پژوهشگر استاد دانشگاه پاریس در حوزه مطالعات امنیت بینالملل است در این سخنرانی تلاش داشته است تا مفهوم امنیت انسانی را از ابعاد مختلف آن بررسی کرده و در نحوه نگ...
متن کاملمبانی عرفانی کرامت ذاتی انسان
علوم مختلف، هر یک با توجه به مبانی و اهداف خود، نگرشهای متفاوتی را در مورد انسان اتخاذ کرده اند از این میان، علم عرفان با انسان به عنوان موجودی که ذاتاً دارای کرامت است، برخورد می کند. مبنای این کرامت ذاتی را می توان در این اعتقاد جستجو کرد که در نگاه عارف مرگ و زندگی، دو صورت و حالت برای یک حقیقت متعالی یعنی جان و نفس آدمی است و این نفس به دلیل انتساب به روح الهی، ذاتاً محترم است، چرا که از این...
متن کاملمؤلفههای کرامت ذاتی انسان در اندیشۀ علامه طباطبایی
کرامت انسانی پایهایترین مفهوم بنیادین در تدوین حقوق بشر است و توجه به این مفهوم در اغلب نظامهای سیاسی با اختلافنظرها و تفاوتهایی مدنظر اندیشمندان و حقوقدانان همراه بوده است. این مقاله درصدد است تا با محوریت و تکیه بر آرای علامه طباطبایی، به بررسی مفهوم و مؤلفههای تشکیلدهندة کرامت ذاتی انسان بپردازد و ضمن اشاره به تعریف و مفهوم کرامت ذاتی در اندیشة علامه طباطبایی، مؤلفههایی را که براساس...
متن کاملحقوق بشر اسلامی و کرامت ذاتی انسان در اسلام
حقوق بشر، مجموع? حقوق موضوعه که آغاز آن را بتوان با اعلامی? جهانی حقوق بشر یا انقلاب کبیر فرانسه دانست، نمیباشد؛ بلکه صحیحتر آن است که قدمت آن را به درازای حیات بشر بدانیم. حقوق بشر دستاورد دین و تصمیم جمعی و انقلاب خاصی نیست؛ بلکه مطالع? نقش آنها در زمین? حقوق بشر، به منظور مطالع? ابزاری است که در جهت حمایت و به رسمیت شناختن و شناساندن آن ارائه میکنند. در این میان دین اسلام به دلیل برخوردار...
متن کاملاخلاق اسلامی و ارزش ذاتی انسان
یکی از مهمترین مباحث در اخلاق اسلامی منزلت اخلاق انسانی و تقدم یا تأخر آن بر فقه است که به اعمال عبادی میپردازد. رویکردهای گوناگون به اسلام آرای متفاوتی را در باب این مسأله پدید آورده است. بعضی از مسلمانان در رویکرد خود به اسلام، به نام دین، اصول انسانی را زیر پا میگذارند و برخی دیگر میکوشند اسلام را به گونهای تفسیر کنند که با اصول اخلاق انسانی در تعارض نباشد. در این مقاله تلاش میشود تا، ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده علوم حدیث
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023